Videó HAT-KP-1-2021/1-000478-VAL-ELS/001

Hagyományos havasaljai gazdálkodás tanulmányozása egy Küsmöd menti székely faluban a Küsmüd mentén
2022.06.07-től -2022.06.10-ig

HAT-KP-1-2021/1-000478-VAL-ELS/001

1.nap: 2022. június 07. Kazárról az iskola elől indultunk 6:00-kor (többszöri megállóval a gyerekek igényeihez igazodva) , 16:00 érkezés Segesváron megnéztük a várat, Barátok templomát, felmentünk a Diákok lépcsőjén, koszorúztunk. A várudvar látogatásának eredménye: láthattak a gyerekek egy olyan várudvart, ami a mai napi lakott udvar, így beletekinthetek egy várudvar mindennapi életébe. Tapasztalatom szerint az ilyen jellegű bemutatás minden esetben eredményesebb, látványosabb, emlékezetesebb. 20:00 körül Kőrispatakon elfoglaltuk a szállást, ahol finom vacsora várt minket. 2. nap: 2022. június 08. 8:00 reggeliztünk. A kőrispataki iskola meglátogattuk, átadtuk az ajándékokat. Meghívtuk kultúrestjeinkre az ottani diákokat, pedagógusokat. Majd Körispatak nevezetességeit néztük meg: Szalmakalap Múzeumot, ahol lehetőségünk nyílt: kosárkészítésre, kemencés kenyérsütésre, szalmafonásra. Közben Szőcs Lajos előadásában "Egy búzaszem életét" kísérhettük végig. Megebédeltünk, majd buszra szálltunk és elindultunk először: Székelyfürdőn a Székelykapu Múzeumot és Orbán Balázs sírkertjét látogattuk meg, ahová koszorút is vittünk. Majd Farkaslakán Tamási Áron sírkertjénél hajtottunk fejet a sírkertre koszorút helyeztünk. Megtekintettük a templomot és jót fagyiztunk. Körispatakra visszaérve megvacsoráztunk és elkezdődött a közös kulturális programok az ottani iskolás gyerekekkel. Kultúrestet tartottunk, ahol néphagyományainkat mutattuk be. Néptánc, népzene, mesék, történetek. Nagyon fontosnak tartottam ezt a közös estét, mert kirándulásunk lényege ezen az estén kezdődött. A kapcsolatok kialakítása a határon túli gyerekekkel. Az estét egy nagy közös nyársalás koronázta meg. A nap eredménye a sok ismeret, élmény. a szalma fonásától egészen a magyar írók sírkertjének látogatásáig. Megtapasztaltam, mennyire nyitottabbak a gyerekek olyan közegben, ahol a saját korosztályukkal együtt játszhatnak, tanulhatnak.

3. nap: 2022. június 09. Reggeli kiréndulás a Békás-szoros, Gyilkos-tó, környékén. A szállásra visszaérve "ebéd", majd lehetőségünk nyílt egy kerékpár túrára, amely során a Küsmöd patak menti tájat, élővilágot, a székely emberek gazdálkodását tekinthettük meg. Vacsora után a második közös kulturális programok az ottani iskolás gyerekekkel. Ez volt a búcsú est. Nagyon jó hangulatban telt a kis csapat már összeszokottabban, énekelt és a tábortűz ropogása mellett búcsúzott egymástól. Ennek a napnak az eredménye a természet közelségének érzése. Tudatosítani a gyerekekben, hogy mennyire fontos, hogy vigyázzunk erre a kincsre,. Előző napon a szalma felhasználásával odafigyeltünk a fenntarthatóságra, újrahasznosításra. Most tapasztalhatta a csoport, hogy milyen kincseket őrizhetünk meg vele, mit hagyhatunk utódainkra. 4. nap: 2022. június 10. Reggeliztünk és elindultunk haza. az ebldet becsomagolva megkaptuk. Az út karbantartása miatt a busz nem vállalta Beret-halmi kirándulást, helyette Fehéregyházán álltunk meg Petőfi Sándor emlékudvarát néztük meg és koszorúztunk. Hazafelé többször is megálltunk a gyerekek igényeihez igazodva. 18:00 környékén szerencsés hazaérkezés után minden gyerekért jöttek a szülei. Véleményem szerint a kirándulás elérte a célját, jó kapcsolatot alakítottunk ki a körispataki gyerekekkel. Diákjaink azóta is tartják a kapcsolatot az Interneten. Jó érzés volt tapasztalni, hogy ennyi utazás után is magyarokkal találkoztunk és magyar nyelven beszéltünk.